torsdag 21 november 2013

Adam och Lilith..

För någon dag sen kom vi in på ett sidospår i skolan, vi diskuterade om rättigheter, och kom fram till mannens och kvinnans ställning, och hur religion har påverkat dessa roller, och då kläcker vår lärare ur sig: Visste ni att Adams första fru hette Lilith, och inte Eva?
Jag satt där och såg ut som ett frågetecken, och frågade vem fan är Lilith?
Hade nämligen aldrig hört talas om denhär kvinnan tidigare.. Han svarade sen: Och du ska ha gott i gymnasie, sånthär borde du kunna!
Men ialla fall berättade han att Lilith vägrade underkuva sig Adam, för hon var också en avbild av gud.. Men nog med religions undervisningen, (du får läsa själv >_>) min point är, om kyrkan skulle undervisa att kvinnan vägrade att underkuvas av mannen, skulle våra roller vara ombytta?

Haha vet inte vad jag har för fel, men på senaste tiden har jag grubblat på jämställdhetsfrågor, jag har funderar på varför är saker som det är nu idag?? Haha märks att jag är intresserad av historia då jag gräver fram fakta. >_> Ni ska snart se att jag snart börjar ifrågasätta mänskligheten, att allt är en lögn som vi lever i..
Senare ikväll ska jag berätta vad mänskligheten egentligen är, enligt mig, tänk om allt vi upplever egentligen är en lögn?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar