tisdag 28 januari 2014

Att dejta sitt ex..

Fick en förfrågan om vad jag tycker om att dejta sitt ex, eller att lämna som vänner efteråt.. Han/hon ville att jag skulle komma på positiva och negativa saker att ha kvar kontakten efter att det tog slut..
Det första jag kommer att tänka på om man börjar dejta sitt ex på nytt och det är: Det var en orsak varför saker och ting inte fungerade förut.. Varför ska man försöka igen? Finns två saker som kan hända.. 1. Problemet har försvunnit, och ni kan vara lyckliga! 2. Ni saknade närheten, tryggheten som finns i ett förhållande! (Eller sexet.. ;) )
Annat negativt med att hålla kontakten med sitt ex är att man kanske försöker hindra varandra från att gå vidare.. T.ex. om ena parten håller på att hitta en ny person i sitt liv så kommer exet och sätter käppar i hjulet..
Och om vi bildar oss ett scenario där du är i ett förhållande, men din partner har fortfarande kontakt med sitt ex, de sms:ar med varandra och har kul, så jag tror att det snabbt bildas svartsjuka i det nya förhållandet..
Och jag tror att man jämför  mycket mer om man håller kontakten.. Men det finns såklart undantag!

Ska jag försöka komma på något positivt?
Båda personerna vet vad de går för, de vet troligtvis varandras gränser! Så om de är villiga att försöka igen så måste man reda ut det  som inte fungerade i första hand! Först efteråt kan man försöka igen!
Men då ställer man sig frågan kan man vara vänner?
Och jag säger JA, man kan vara vänner! Ett förhållande kan sluta på många olika sätt, om det slutade på goda grunder, och man trivs med att umgås med varandra, så självklart ska man vara tillsammans! Om båda mår bra att vara tillsammans men ett förhållande inte fungerade så behåll kontakten! Men tänk på er omgivning.. Se till att er nya partner förstår att det ni har är endast vänskap, och sist och inte minst säkerställa att ni vet själva att eran relation är endast vänskap!

Nu vill jag ha era åsikter om detta, för det är en svår situation, och det är olika för allihopa.. Ibland fungerar det eller så inte! Så berätta gärna vad ni tycker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar