onsdag 29 januari 2014

Har du prestations ångest?

Har du någonsin känt att du inte kommer bli till något? Har du den där känslan att du är otillräcklig? Och detta leder till att du inte känner dig lycklig..
Är det kanske dina föräldrar som har höga krav på dig, du tar på dig mera ansvar än du klarar av.. Istället för föräldrarna kanske det är din chef som tycker att du är värdelös, eller att du känner att han förväntar sig mera av dig än du klarar av, och det slutar med att du tar på dig mera ansvar än du klarar av..
Pointen jag försöker komma fram till är att i dagens samhälle har vi väldigt höga krav på varandra, allt från jobbiga pojkvänner till chefer och mammor..
Stressen som vi utsätter oss för tär på oss kontinuerligt (hela tiden) och vi får till sist en mental breakdown..

Men då ställer jag er frågan om du har ett problem, och du vet inte fan vad du ska göra åt det, då har jag ett par tips!
Först och främst, gör det bästa av situationen, om du känner att du har för mycket att göra av jobbet, tala med chefen om det är möjligt att nån kan hjälpa dig med uppgiften, för det är i bådas intressen att du orkar arbeta..
Eller så tar du tag i precis alla dina problem, och reder ut dem, så du vet  skillnad mellan händer och fötter!
Och om dina föräldrar säger att du ska bli läkare och pressar på samma gång att du ska vara bäst i fotboll, balett och samt göra volontärarbete om kvällarna, då tycker jag att du ska ta ett snack med dina föräldrar att jag tänker inte bränna ut mig själv för eran skull..  
Det jag försöker säga är att man behöver inte vara bäst på någonting så länge som man försöker sitt yttersta att saker och ting ska fungera!
Och jag kan lugnt säga att du mår mentalt bättre om du själv vet att du har gett 120% att det ska fungera, men ibland fungerar det bara inte!


Hoppas att mina tankar hjälpte er lite, ställ gärna frågor så hjälper jag gärna till! Det blir lätt lite flummigt då man inte har ett konkret problem att utgå ifrån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar