onsdag 26 februari 2014

Lucid dreaming - Lär dig att styra dina drömmar!

Hallåå!

Äntligen har jag fått tummen ur röven och kommit till skott att börja skriva detta inlägg om lucid dreaming!
Jag är ingen expert men jag har prövat på det och det är riktigt skoj!
Har själv ganska svårt att göra det pga min tinnitus men det går något sånär.

Men i alla fall, vad är lucid dreaming?
Lucid dreaming är att du vet om att du drömmer, t.ex. då du drömmer normalt, så vet du egentligen inte om att du drömmer, de "hänger bara med", men genom lucid dreaming försöker du ta kontroll över drömmarna.
Om man lyckas ta över en dröm, kan man styra den, du får helt bestämma själv vad som ska hända!
Du kan välja allt från att låta fantasin löpa fritt till att flyga.
Har läst om personer som har haft mardrömmar (t.ex. någon jagar dem), men sedan märkt att de drömmer, och då har de stannat och konfronterat förföljaren, allt från att de dödade sin förföljare till att konfrontera och fråga varför jagar du mig, och då har drömbilden svarat. Och då har det vanligaste svaret varit att det är något som bekymrar en i det verkliga livet.


Men hur går man tillväga?
Den teknik jag använder är att jag försöker uppnå ett tillstånd som heter sömn paralys, du låter kroppen somna medan huvudet är vaken. Väldigt svårt i början för du somnar ganska enkelt..
Men i alla fall ska du ligga i din säng, du får inte röra en fena, och sen ska du fokusera på det du vill drömma om.. Jag brukar se olika "gula fläckar/prickar" som jag fokuserar på och sen försöker forma dem till olika saker, och sen plötsligt är jag någon annan stans. Första gången jag lyckades med detta fick jag se en stjärn himmel och då blev så glad att jag vaknade.. Jay..
Men "symptom" vid sömn paralys är att du känner att du inte kan röra dig, du kan få en känsla att någon sitter på dig, känner ett tryck mot bröstet. För att slippa bort därifrån finns många olika knep.. Det vanligaste är att fantisera om ett rep som du sen tar tag i och klättrar upp ur din egen kropp, det äckligaste med det är att du kan se dig själv sova..





Men tyvärr är det inte så enkelt heller.. För att du ska enklare lyckas med detta, måste du först lära dig minnas dina drömmar, jag har skrivit dröm dagbok för att lära mig komma ihåg mina drömmar. Jag skrev ner hur jag gick tillväga då jag skulle sova (för att se sedan om det funkade) och sen vad jag drömde. Detta ledde till att mina drömmar blev mera detaljerade och jag mins dem bättre.
Sen för att veta om du drömmer ska du göra en massa reality checks och så vidare. Där har vi t.ex. att man ska räkna ens fingrar, för man har aldrig fem fingrar i en dröm, man har kanske 4 eller 6, eller så helt enkelt tar dina fingrar aldrig slut!
Ett annat fenomen i drömmar är att du tappar alla dina tänder.. Usch..
Men jag tänker nu inte gå in mera  i detalj, ni får fråga om ni undrar något!

Kan berätta kort den andra tekniken.
Ni alla vet att vår sömn har olika perioder, ibland sover vi djupt, och ibland sover vi lätt.
Vi drömmer typ 5-6 gånger under en natt, och alla drömmer.. MEN VISSA KAN INTE KOMMA IHÅG SINA DRÖMMAR! För ni glömmer dem direkt ni vaknar..
Och för att komma tillbaka till saken är att vi drömmer under den perioden som kallas rem sömn, och vad har det med saken att göra?
Jo, det ska jag berätta för er.. Ni ska ha ett alarm att väcka er ca 2-3 timmar för tidigt. Om ni sover 7h, så ska alarmet väcka er efter ca 4-5h. Då vaknar ni troligen då ni drömmer och då kan ni somna om och fortsätta på drömmen!
Låter enkelt! Men jag har inte prövat denna, för jag hatar att vakna för tidigt..


Om ni vill läsa mer kan ni trycka HÄR och HÄR!

Sov så sött, och hör av er om ni lyckas med det! ;)
Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar