onsdag 23 april 2014

Läsar kommentar angående Eutanasi


Jag tyckte att vi hade bra argument angående eutanasi, dvs. dödshjälp, så jag vill fortsätta diskussionen lite till..
Det som jag anser lite knepigt är att om en person ligger i koma, och man vet inte när han ska vakna upp, vem ska ta beslutet om att "dra ur kontakten"? Vem har rätt att avsluta en persons liv?
Är det de anhöriga som står personen nära, eller medicinskt kunniga läkare som ger ett utlåtande om personens chanser att vakna upp. Och utgår från det beslutet om personen ska dö eller inte. Eller om personen är djupt troende, ska då en präst få bestämma personens öde? T.ex. inom religionen är det "inte okej" att hållas i liv med apparater, har prästen rätt att avsluta personens liv?

Och här kommer en intressant tvist inom det hela, om de tre olika faktorerna går emot varandra, vem ska ha sista ordet? Prästen vill dra ur sladden, men de anhöriga sätter emot.. Vem ska bestämma?

5 kommentarer:

  1. Jag studerar till sjukskötare! Enligt lagen är det de anhöriga som får bestämma om man upprätthåller ett liv eller om man avslutar vård och låter patienten dö naturligt, men om en person har ett vårdtestamente där det framkommer patientens åsikter angående vården och även om avslutande av vård i olika situationer rättar sig vårdpersonalen efter det. Om en person inte har några anhöriga eller något vårdtestamente är det vårdpersonalen som bestämmer om man ger vård eller avslutar vård dock är inte eutanasi tillåtet i Finland.

    SvaraRadera
  2. Om du har tillgång till Hbl så var det faktiskt en artikel om nånting liknande häromdagen, fast om en sak som hände i Sverige. Kopierar helt fräckt en del av texten, den fanns här: http://hbl.fi/nyheter/2014-04-22/597176/horde-sin-dodsdom-kunde-inte-protestera

    ".... hämtades Jimi Fritze med båt och fördes till fastlandet där en ambulans väntade. På Sahlgrenska sjukhuset kom nästa chock efter att läkarna sett hans röntgenbilder.
    – Jag låg på britsen mitt i traumarummet. Då sade läkarna till min flickvän att jag inte skulle klara mig, att ”han troligen fått en dödlig hjärnblödning”. De var för snabba med det. Det hade varit bättre om de sagt att det ser allvarligt ut och att vi avvaktar.

    Familjen tog farväl
    Jimi Fritze hörde sin egen dödsdom utan att kunna kommunicera och säga att han är vid medvetande och att han hör allt vad de säger. Han hade råkat in i ett så kallat locked in-tillstånd. Dessutom hörde han läkarna tala om organdonation.
    – Jag var helt orörlig. Jag kunde bara se och höra, men jag kunde inte säga något."

    Har inte nåt annat att komma med än den här lilla texten. Tycker i princip att dödshjälp kunde tillåtas men... Ja, är lite osäker. Killen i artikeln fick fortsätta leva efter att en mer erfaren läkare tagit sig en titt på honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej usch! Tänk att behöva lyssna på sin egen döds dom, utan att kunna säga emot..
      Jag är för eutanasi, sålänge man kan garantera till 100% att det inte sker misstag, men man kan aldrig uppnå 100%..

      Radera
  3. detta skulle man kunna argumentera om länge. Så svårt att veta. Minns en artikel jag en gång läst om en sjuksköterska som blev så bestämd att få liv i en ung kille. Alla andra ville ge upp, men hon trodde bestämt på honom, och visst fick hon liv i honom efter allt. Och hon minsann prövade allt! favorit serie i tv bla.a. hah. Det var en rörande historia.
    Kommer också att tänka på en romantisk komedi som också handlar om detta ämne. Riktigt bra! *vink vink* du får ta armkrok med flickvännen och kolla den ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Romantisk komedi orkar ingen se! ;) Men jag har hört den där storyn själv! Väldigt imponerande!

      Radera