torsdag 30 oktober 2014

Torsdagsmys

Foto: Kasper Gustavsson
Nu ska ni inte bli lurade av rubriken, man kunde snabbt tro att jag har haft en romans på gång och krupit ned under täcket för mys. Men så är det inte, tyvärr! Det är lite mer seriöst än så, jag och Jennifer har diskuterat psykisk ohälsa och att man borde få allmänheten att förstå vad psykisk ohälsa verkligen innebär.
Så nu har jag och min kära vän Jennifer slagit ihop våra kloka huvuden, eller jag slog till mitt huvud i hennes, men det är en helt annan historia. Men saken är den att jag studerar ändå till Social arbetare och jag kommer att komma i kontakt med mänskor som lider av psykisk ohälsa. Men jag är inte ännu så djupt insatt hur det är att leva med en depression, eller att ha ångest.
Men det är där Jennifer kommer med i bilden. Till att börja med känner jag Jennifer personligen väldigt bra, och förutom det har hon gjort många projekt som behandlar just psykisk ohälsa. Så då tyckte jag att det skulle vara trevligt att slå våra kloka huvuden ihop.
Men vi / hon kommer inte enbart tala om psykisk ohälsa, utan också om saker som är tabu, kulturkrockar, språk problem och andra saker som påverkar oss mänskor.

En liten klumpig presentation, men jag garantera er att ni får en väldigt trevlig myskväll med Jennifer! Hon är varmhjärtad och jordnära. Ni kommer tycka om henne! Efter ett par myskvällar kommer högst antagligen det utvecklas och kanske kommer till olika kategorier. Men vi tänkte att vi skulle pröva en tid framåt att göra er mera förstådda hur det egentligen är att lida av psykisk ohälsa.

Här ska ni få ett ansikte på henne som kommer vara med er om torsdagskvällarna. Man får även höra av sig om man vill att vi ska diskutera ett skilt ämne, detta gör vi för att allmänheten ska få större förståelse för olika problem som personer / familjer kan utsättas för.
Många tänker att detta kommer aldrig drabba mig, för det drabbar bara andra. Men det är helt fel sätt att tänka, det kan även hända dig, eller någon i din närhet. Men som jag sa lite tidigare i texten är att vi vill att ni hör av er om det är något ni vill att vi ska ta upp, så gör vi så gott vi kan!

Foto: Kasper Gustavsson
Hon kommer börja från och med nästa vecka, och jag varnar er att hon kan bitas men hon är för det mesta trevlig!

4 kommentarer:

  1. bra initiativ att ta upp den psykiska ohälsan så att den inte blir så undangömd och tabubelagd. Kanske gör det att fler söker hjälp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i alla fall en början, och vi hoppas att någon får svar på sina frågor! :) Hoppas i alla fall vi får respons så vi vet bättre hur vi ska gå tillväga. Men jag är glad att du visar att det behövs! :)

      Radera
  2. Psykisk ohälsa mitt favoritämne (om man nu kan kalla det "favorit") just nu. Skriver kand om nåt i den stilen. Unga vuxna (18-25-30åringar) har ökat mycket i psykiatrin, kan vara ett tips på ett ämne man kunde diskutera via bloggen. Varför?Erfarenheter/Tankar. Säkert rätt många i ålderkategorin som läser här så de kan ju va en grej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det låter väldigt intressant! Skulle vara intressant att se vad du har kommit fram till!
      Det stämmer, och jag tror att många sitter och tror att de är ensamma med sitt problem men det finns många andra som lider av samma sak!
      Om du skriver en kand inom detta ämnet kan du ge några korta infallsvinklar innan vi börjar igång på riktigt, så man får en vettig grund att som håller att bygga vidare på. :) Tack för din kommentar!

      Radera