lördag 17 januari 2015

Jeppis.. K18 för en hamburgare?

Jakobstad the place to be! Där ungdomarna inte kan uppföra sig och man måste visa ID då man ska köpa hamburgare..I vanliga städer visar man ID då man ska ha tobak, öl, sprit eller charma på damer på dansgolvet, men inte i Jeppis, om du gör något så bad ass som knappt Chuck Norris klarar av.. Och nu talar jag om att gå och köpa en hamburgare till ABC utan att behöva visa ID..

Nej men det är ganska tragiskt att man måste ta till såna här åtgärder, ungdomar som kommer till en allmän plats och inte kan uppföra sig. Jag tycker att det är så jävla surt att man vaggar sina barn så hårt hemifrån att de börjar tro att de kan göra precis vad fan de vill..
Inte för länge sen tvingades "Mäccen" i Jakobstad ha en väktare som kollade ID pga ungdomar härjade och störde andra där, nu har det kommit till ABC.. Alltså jag frågar mig själv - Vann fan e fejli? Vissa säger att ungdomar har ingenstans att samlas andra säger att det är dålig uppfostran och kanske en tredje part skyller på dåliga tider.. Högst antagligen är det en kombination av båda, men jag vill själv tro på att det är dålig uppfostran. Nuförtiden är alla barn en ängel och gör aldrig fel, om barnet är ledsen för iphone 4 kommer föräldrarna tillbaka med en iphone 6 för att slippa skuldkänslor för att de "försummade" sitt barn.. Suck.

Men jag kan inte heller uttala mig, har inga egna barn ännu, men tame fan om jag får höra att de ställer till med en scen på offentligplats så de tvingas ta till åtgärder kommer jag skicka dem med farfar och plocka bär ett par dagar eller plantera skog.. Så de riktigt på riktigt vet att de har gjort fel.
   

NI SOM BESÖKER JEPPIS!
PÅ DESSA STÄLLEN BEHÖVER DU ID OM DU ÄR UNDER 18!




Bra kombination?

Hur känns det för dem som uppför sig som vanligt hederligt folk?



P.S Man kan gå till Mac Donalds utan ID, de har tagit bort k18 för en hamburgare för en tid sen.. Men vad är era tankar?

16 kommentarer:

  1. Så sant som det är sagt! Är man för hårt vagga hemifrån , eller inte alls vaggade så sliter det sig ! Bra skrivet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tackar! SKönt att någon håller med en!

      Radera
  2. Jeppis är wierd, det ligger som ett täcke av dålig energi över hela stan. Varför kan inte ungdomarna uppföra sig på jeppis ABC men nog på andra håll? Varför åker alla till kokkola och handlar? Varför orkar ingen bry sig om hur vägarna ser ut? Varför ligger det som skulle bli fantastiska Maria Malm nu bara som en sunken grusplan? Varför går alla och blänger stint på varandra, varför har ingen ett snällt ord att säga om sina grannar? Jag ser nästan fram emot den dan då jeppis drar sin sista suck och äntligen blir en riktig spökstad. Antingen det, eller så smättar vi upp ett plank runt hela stan och gör jeppis till ett finskt christiania, är min åsikt. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt tips är att man jämnar staden med marken och så gör vi om allt från början! Hänger du på? ;)

      Radera
    2. Idén som Biz kom med var bra tycker jag! Muhahah! Finns så mycket skit att prata om jeppis... förstår int hur man ens kan tyck liiite om jeppis trots alla saker.. ja, å dagens ouppfostrade barn o ungdomar alltså. En käftsmäll för många föräldrar!

      Radera
    3. Det är litet och smått och alla känner alla, både positivt och negativt..

      Radera
  3. Undrar om de som uppför sig skit verkligen kommer från Jeppis eller från omkringliggande ställen? ;)

    I övrigt så kan man ju nog komma till ABC om man är snäll, vakterna lär ju släppa in folk som uppför sig. Detta är väl mest för att få bort idioterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att han har spelöga! Sånt behövs! :)

      Haha, helt klart jeppis! ;)

      Radera
  4. Jag tror inte man har 18-års gränsen vid mcdonalds mera. De införde den då jag ännu jobbade där (snart 5 år sen jag slutade) och då hade man den bara en tid för att få bukt på skadegörelsen/ungdomarna som störde. Sen fick nog folk under 18 börja fara in igen, eftersom vakten nog visste om vem det var som störde och vilka det var som inte kunde uppföra sig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev längst ner i texten att det var för en stund sen, men det är bra att sånahär åtgärder har effekt! Vet inte riktigt vad nästa steg skulle ha varit..

      Radera
  5. Håller med dej om att de nog e uppfostran. :) helt sjukt dedär.

    SvaraRadera
  6. Jag och mina kumpaner kallar Jeppis för "innsmouth" ibland. :D
    Och det värsta är att jeppisbor fortfarande anser att jeppis är den bästa staden i hela finland, trots att det verkar ligga en massa ilska över hela staden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innsmouth.. Passar in om du syftar på Lovecraft annars vet jag inte riktigt vad du menar! ;p Jeppis är en bra stad för att alla känner alla och har korvgörans och ett fåtal bra barer men annars stampar staden helt på stället..

      Radera